Felanmälningar och nyanslutningar

Information angående felanmälan

Om ni får problem med er utrustning och nätet inte verkar fungera så gäller det i första hand att ringa till Telia på 020-240250 så att de kontrollerar om det finns någon signal fram till gatewayen.

Finns det signal fram men Telia säger att det är fel på någon av era apparater tex. Gateway eller TV-box så skall Telia skicka ut ersättningsapparter i så fall. Dessvärre kan det ju ta några dagar innan man får det hemleverarat t.e.x. om det är över en helg. I detta fall finns det exemplar som man kan låna i styrelsen.

Kontakta Martin Davidsson på 0730-747871 så kan ni erhålla ett låneexemplar tills ni fått er nya från Telia.

Säger Telia att det inte finns någon signal fram så är nästa steg att kontakta Transtema på

031-3929228  som får undersöka varför det inte är någon signal fram.

Nyanslutningar

Kostnader för nyanslutningar:

  1. Fastigheten har varit med i projektet från början och har fiber framdragen till huset men valt att inte teckna avtal med Telia men vill nu gå med. Kostnaden för att gå med hamnar då på ca 5000:-.
  2. Fastigheten har ingen fiberanslutning och behöver då dras fram till huset. Kostnaden som föreningen tar ut då hamnar på 22000:-. Då ingår grävning fram till tomtgräns, fiberblåsning samt inkoppling till Telia. Utöver detta behöver man då gräva fram till eget hus från tomtgräns samt genomföra håltagning i fastiogheten.
  3. Föreningen har utöver detta fått information från Sparbanksstiftelsen att de sponsrar nyanslutningar med 7000:- som man kan söka själv efter att fiberdragningen är genomförd.

Kontakta någon i styrelsen om ni är intresserade.